lørdag 30. april 2011

Bolle-bolle!

Det er rett og slett det beste lillegutt vet! Det er så godt at han må si det slik bolle-bolle - 1 gang er liksom ikke nok. Så fantastisk er det med bolle-bolle at det til og med topper rosiner, antageligvis fordi han ikke får det like ofte;)

Nå har jeg langt om lenge funnet en bolleoppskrift jeg er ordentlig fornøyd med. Den gir store, gode, luftige boller som er akkurat passe søte, og som kan lages uten bruk av kjøkkenmaskin. Oppskriften ble mer enn godkjent av barselgruppa, som var årsaken til bollebakingen i dag. Utrolig å tenke på at jeg fortsatt var ute i permisjon for 1 år siden! Godt vi fortsatt kan møtes iblant, for jeg var nemlig heldig å havne i verdens beste barselgruppe:)

Dessverre husker jeg ikke hvor på det store vide nettet jeg fant oppskriften, men jeg våger meg på å dele den allikevel:)


Bolle-boller (32 stk)




Du trenger:
200 g margarin 
7 dl melk
100 g gjær
2 ts kardemomme
2 dl sukker
ca. 1 kg hvetemel


Smelt margarin og varm opp sammen med melka til det er lunkent, er det ikke 37 grader de sier? Rør ut gjæren i væsken. Ha i de tørre ingrediensene. Jeg slumper litt på melet og gir meg når deigen slipper bollen litt, men fortsatte er noe klissete. Jeg tar aldri deigen ut av bollen for å elte den, men bruker bare sleiva. Heves i ca. 1 time eller til den er dobbelt så stor. Ha plast og kjøkkenhåndkle over.

Fiks og ordne deigen som du vil. Våre favoritter er kanelsnurrer, og boller fylt med vaniljekrem. Jeg pleier å lage halvparten av hver. Etterhev i 45 min.

Pensle bollene med noe om du vil. Stekes på 210 grader i 5-10 minutter - følg med så de blir passe brune på toppen!


Ta deg ei bolle:)


Husk giveawayen jeg har gående, der du kan vinne skinntøfler fra Tøflus.no!

5 kommentarer:

  1. Boller er toppen, jeg baker faktisk med litt sammalt hvete fin og de blir faktisk også veldig gode og tilogmed litt sunn.) Ønsker dere en god helg med gode boller:)

    SvarSlett
  2. Jeg tror jeg kan kjenne lukten av nystekte boller helt hit! ♥

    SvarSlett
  3. Nam, det så ut som utrolig gode bolle-boller! :)

    SvarSlett
  4. Nam nam bolle-bolle er noe av det beste jeg vet også - så jeg er enig. Tenk om vi kunne spise bolle-bolle hver dag! Ja ja da hadde vi sett ut som bolle-boller. Kos dere!!! Hilsen Heidi

    SvarSlett
  5. Det så utrolig fristende ut :) Skulle gjerne hatt en til kaffekoppen min akkurat nå :) Klem Beppe

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails